Ledelse
- generelt
Husk at der er forskel på følgende:
Vellidt leder |
VS |
Respekteret Leder |
Udflydende og ikke en udpræget vinder |
|
Stille krav og lave målsætning |
Chef - et definitionsspørgsmål:
- Chef - det er noget du bliver. Der er nogen der beslutter at
du skal have ansvaret for en bestemt virksomhed. I kraft af din position har
du ret til at lede og fordele arbejdet for andre. At være chef er en
titel.
- Leder - er du i kraft af din person. Det indebærer at du er
sådan indrettet, at mennesker omkring dig accepterer dig som leder. Man kan
være leder på mange forskellige måder. Det er personligheden der er
afgørende. For at være en god leder behøver du nødvendigvis ikke at have
udprægede samarbejdsevner. Du kan være både stædig, overbevisende og
krævende. Dine lederegenskaber kan være kommet tidligt til udtryk, men de
kan også frigøres i specielle situationer. At være leder er en
egenskab. Du udviser lederskab!
- Manager - det er en profession. Oprindeligt betød ordet at
køre hestevogn. Overført på nutiden betyder det at drive en virksomhed
fremad. At kunne klare uforudsete begivenheder og have et indgående
kendskab til mennesker såvel som specielle fagområder. At være manager
er en præstation. Du udfører ledelse!
10 krav til ledere:
- Omstillingsevne og -lyst.
- Evne til at sammenbinde virksomhedens overordnede strategi med delstrategien for eget område.
- Evne og lyst til at udøve aktiv og professionel personaleledelse.
- Sikre udvikling af medarbejdernes kompetence (faglige og personlige
kvalifikationer).
- Fremme medarbejdernes karriereudvikling.
- Kunne få job design, teknologi og medarbejderudvikling til at spille
sammen.
- Finde egen balance mellem at være specialistleder (faglig ekspert) og
generalist.
- Have tilegnet sig væsentlige dele af virksomhedens kultur og være bærer
af denne - være et godt eksempel.
- Gennemføre medarbejdersamtaler.
- Besidde pædagogiske evner.
En født leder
- Envisioning - God til at formulere en fælles vision
(drøm), god til kommunikere visionen så den er forståelig for andre samt
god til at få andre til at bakke op om idéen.
- Energizing - God til at overføre egen overbevisning,
energi, motivation og selvtillid til andre, samt god til at bruge succes
oplevelser som fælles drivkraft.
- Enabling - God til at få andre til at udføre handlinger
der har til formål at realisere (ofte urealistiske) mål via en god
indlevelsesevne, og evne til at støtte samt signalere tro og tillid til
projektet.
10 spørgsmål til overvejelse om mulighederne for læring på jobbet:
- Udnyttes dine eller dine medarbejderes kvalifikationer fuldt ud i jobbet?
- Er der en sådan grad af fornyelse og variation i arbejdsopgaverne, at
evnen til at håndtere uforudsete situationer bevares?
- Hvilke opgaver - store som små - kunne du evt. delegere til
medarbejderne?
- Kan du styrke tilstrømningen og afgivningen af information i dit eller
dine medarbejderes jobs?
- Kan du styrke brugen af specialopgaver og projekter som metode til
styrkelse af medarbejdernes kvalifikationer?
- Hvordan udnytter du/I samarbejdsmuligheder med andre enheder?
- Hvilken vægt tillægges medarbejdernes deltagelse i foreningsarbejde,
samarbejdsudvalg mv.?
- Inddrages medarbejderne i fuldt omfang i indslusning af nye medarbejdere
til enheden?
- Bruger I jobrotation, vikariater, udstationering mv. hensigtsmæssigt?
- Benyttes medarbejderne som instruktører på interne eller eksterne
kurser?
Effektiv ledelse
- Udvikle en evne til at anskue og analysere et spørgsmål ud fra
forskellige/modstridende synsvinkler.
- Kunne prioritere mellem vigtige og mindre vigtige aspekter..
- Handle bevidst ud fra et bestemt værdigrundlag.
- Erkende at der eksisterer flere principielt forskellige ledelsesmæssige
værdier/kompetencer, som alle kan være funktionelle, og ses som
komplementære - snarere end substituerende valg.
Tilbage til min hjemmeside
Sidst opdateret januar 2002