Karrieretips

De mennesker som lykkes karrieremæssigt er ofte karakteriseret ved de samme ting.


6 essentielle egenskaber/kompetencer for en god karriere

  1. God til samarbejde med andre. Medarbejdere med succes forstår vigtigheden af teamet og af hvad vi gør. De er i stand til at lytte og udøve deres indflydelse ved at bruge deres effektive kommunikative evner.
  2. Evne til at løse problemer. Den medarbejder der kommer frem i organisationen bruger stærke analytiske metoder, og er i stand til at samarbejde ved problemløsning.
  3. Afslut hvad du har startet. Det er let ikke at afslutte. Udførslen af en idé er lige så vigtigt som idéen selv.
  4. Vær klar til at tage fejl. Du skal være klar til at tage (kalkulerede) risici, og prøve hvad der ikke har været prøvet før.
  5. Evne til at udtrykke idéer klart i ord. Medarbejderne skal være i stand til at drøfte, lytte og konkludere i konsensus. I et konkurrence-betonet miljø skal vi hurtigt kunne træffe gode beslutninger. Der er brug for gode kommunikatorer. Vi har brug for medarbejdere som tydeligt kan forklare til andre hvad de har i sinde, hvad de laver og hvorfor.
  6. Effektiv brug af tiden. I sandhed succesfulde mennesker bruger deres tid effektivt, men de bruger også deres liv ved at balancere tid til familie, arbejde og fritid.

Det er vitalt at forstå vigtigheden i kontinuert læring - ikke bare for at få et bedre job, men mere vigtigt for at udføre jobbet bedre.


6 råd om personlig indstilling for en god karriere

  1. Træn hårdt. Tag grundig læring ved alt det som vedrører dit job. Tag kurser når de tilbydes. Udnyt fordelene ved efteruddannelse i ledelse og mentor-programmer. Ledere forventer at deres medarbejdere fortsat udvikler sig professionelt.
  2. Hav et åbent sind. Fokuser på dit eget felt, men luk ikke andre ude. Vær tværfaglig når du kan. Verden omkring os kræver en konstant udveksling af viden og kompetencer. Du vil skulle kommunikere med alle mulige slags mennesker med vidt forskellige baggrunde. Udvikle vanen til aktiv lytning.
  3. Opbyg supplerende kompetencer. Det er vigtigt at opbygge kompetencer der er tilpasset det globale marked, med IT-kompetencer, økonomistyring og sprog. Intet er spildt. De bedste prognoser indikerer at nuværende medarbejdere sandsynligvis vil skifte karrierevej flere gange. Det er indlysende at jo mere kompetence du opbygger, jo bedre.
  4. Vær disciplineret. Jo stærkere dine arbejdsvaner er, jo bedre er din konkurrenceevne. Der eksisterer en "kan ikke vente" stemning i vores arbejdsmiljø som betyder at gamle evalueringskriterier er mere vigtige end nogensinde. Afslut til deadline, hold dig indenfor budget og find mere effektive og økonomiske måder at opnår kravene.
  5. Vær grundig. Vanen at færdiggøre et stykke arbejde, at sætte prikker over alle i'erne og streger på alle t'erne, er det som adskiller de der kategoriseres som enestående af deres ledere, fra kompetent men ingen stjerne. Undersøgelse af inddragede og forgreninger samt opfølgning på relateret information kendetegner én hvis arbejde du kan stole på.
  6. Udvis entusiasme for det du gør. Ingen vil have en forloren medarbejder eller arbejde sammen med én som kommunikerer at den eneste grund til at arbejde er at få sin løn. Commitment til éns projekter er nøglen til succes.

Tilbage til min hjemmeside

Sidst opdateret december 2001